Masalah membaca di kalangan murid sekolah bukanlah perkara luar biasa lagi walaupun mereka telah mengikuti pembelajaran bacaan terutamanya dalam pelajaran mata pelajaran Bahasa Melayu. Kemahiran membaca adalah merentas semua mata pealajaran dan kelemahan dalam kemahiran membaca akan menyebabkan pencapaian rendah dalam pelajaran di sekolah .
1.
Faktor Persekitaran
Faktor seterusnya yang dikenal pasti punca
berlakunya masalah membaca dalam kalangan murid di sekolah ialah persekitaran
yang tidak kondusif. Persekitaran ini boleh merangkumi 3 aspek iaitu keluarga,
sekolah, dan rakan.
i.
Keluarga
Pada
arus kemodenan ini, kebanyakan ibu bapa
pelajar ini lebih mementingkan subjek seperti Sains, Matematik dan Bahasa
Inggeris sehingga mereka sanggup menghantar anak-anak mereka belajar di pusat
tuisyen. Sebaliknya mereka kurang memberi perhatian kepada subjek bahasa melayu
kerana mereka menganggap subjek ini mudah lulus dan kurang penting.
ii.
Sekolah
Manakala
di sekolah pula, masalah membaca ini amat ketara dalam kalanga pelajar
terutamnya di peringkat sekolah rendah. Kadang-kadang guru yang mengajar di
dalam kelas ini terlepas pandang kepada pelajar yang mempunyai masalah membaca.
Hal ini disebabkan kurang pemantauan oleh guru tersebut terhadap para pelajar
sama ada mereka dapat mengikuti kaedah pembelajara berikut dengan baik atau
tidak baik.
iii.
Rakan
Di samping itu, dalam aspek rakan sebaya boleh
dikaitkan dengan masalah pemulauan pelajar yang kurang cekap dalam proses
pembacaan. Mereka menganggap rakan mereka ini tidak pandai dan tidak mempunyai
daya minat untuk berkawan atau membantu mereka dalam mengatasi masalah dalam
membaca. Oleh itu, pelajar yang mempunyai maslah dalam membaca ini berasa
mereka tersisih dari rakan-rakan sebaya mereka.
2. Faktor
Kognitif
Kemahiran kognitif
adalah sangat penting dalam menentukan masalah dalaman pelajar yang sukar untuk
membaca. Hal ini kerana, tahap pemikiran setiap pelajar adalah berbeza-beza
walaupun umur mereka sebaya. Oleh itu, kegagalan proses pembelajaran untuk
mengajar mereka cara membaca juga mempunyai hubung kait dengan kemahiran kognitif
setiap pelajar tersebut. Pemikiran seorang remaja telah kompleks dan mampu
untuk menerima banyak ilmu dalam satu-satu masa berbeza dengan cara pemikiran
seorang kanak-kanak yang lebih terhad dan hanya mampu untuk memahami apa yang
dilihat oleh mata kasar mereka sahaja (Suppiah Nachaiappan, Kamarulzaman
Kamaruddin, Abd. Aziz Abd. Ahukor, Ramlah Jantan, Roslinda Mustapha, Hazalizah
Hamzah, 2009).
Namun demikian,
masalah sukar untuk membaca ini wujud apabila seorang pelajar itu tidak dapat memahami
apa yang telah diajar kepada mereka semenjak mereka kanak-kanak lagi sehingga
meningkat dewasa. Hal ini menyebabkan pelajar ini akan keciciran dalam
pembelajaran. Bagi mengatasi masalah ini, guru perlu memberi perhatian yang
lebih kepada para pelajar yang lemah bagi mengelakkan mereka keciciran dalam
pembelajaran mereka.
Antara masalah yang
akan dihadapi oleh para pelajara tersebut adalah seperti berikut:
I.
Keliru mengecam huruf besar dan huruf kecil semasa
membaca. Contohnya, mereka tidak dapat membezakan huruf d atau b kecil, p atau q, dan sebagainya.
II.
Tidak dapat membunyikan perkataan dengan betul dan
tepat. Sebagai contoh, “say abaca buku” menjadi “cay baca butu”.
III.
Tidak dapat menyebut perkataan yang dieja serta sering
meninggalkan perkataan yang tidak ketahui makna atau gagal membunyikannya
Masalah
ketidakbolehan mentafsir symbol atau huruf untuk diterjemahkan akan menimbulkan
pola bacaan yang merangkak-rangkak dan pastinya menjadikan murid-murid tidak
memahami maklumat dan makna bahan bacaan tersebut. Selain daripada itu, murid
ini juga lemah dan tidak berminat mencari maklumat yang terdapat dalam
gambarajah atau bahan rangsangan yang diberikan oleh guru. Menurut Yahya Othman
(2004), membaca merupakan proses interaksi antara teks dengan imaginasi pembaca.
Oleh itu, pemahaman para pelajar mengenai teks dan gambar rajah yang dilihat
oleh mereka mampu untuk menarik minat mereka membaca tetapi jika mereka tidak
dapat memehami apa yang dibaca oleh mereka akan menimbulkan rasa bosan mereka
untuk terus membaca.
3. Faktor
psikologi
Minat
dan motivasi sangat berperanan dalam membina tabiat dan keupayaan membaca. Minat
yang mendalam terhadap bahan bacaan memudahkan seseorang itu mengalami proses
pembacaannya. Sebaliknya, jika seseorag kanak-kanak atau individu tidak
mempunyai minat membaca maka ilmu pengetahuan mereka juga agak cetek. Setiap
ilmu yang diperolehi bermula daripada proses membaca. Apabila kurangnya minat
membaca ini, mereka tidak dapat tahu perkara yang berlaku di sekeliling. Hal
ini akan mendatangkan lagi masalah apabila mereka akan bersikap pasif sewaktu
berada dalam khalayak ramai.
No comments:
Post a Comment