Assalamualaikum dan selamat sejahtera
diucapkan. Entri kami pada kali ini akan menerangkan mengenai kepelbagaian
kaedah dan pendekatan dalam mengajar kemahiran membaca. Terdapat pelbagai
teknik dan pendekatan yang boleh diaplikasikan untuk mengajar kemahiran membaca.
Guru digalakkan untuk memvariasikan teknik dan kaedah pengajaran yang menarik
agar dapat mencapai objektif yang telah ditetapkan. Antara kaedah yang menarik
dalam mengajar kemahiran membaca ialah:
Pendekatan Abjad/huruf
Kaedah ini merupakan kaedah yang
paling biasa digunakan dalam mengajar mengeja dan membaca perkataan. Kaedah ini
mementingkan kanak-kanak mengenal nama-nama huruf dari a – z. Selepas itu
kanak-kanak diajar mengenali huruf-huruf vokal a, e, i, o, u, huruf-huruf
konsonan, dan diftong ai, au,oi. Bunyi-bunyi huruf juga diperkenalkan pada
peringkat ini. Selepas itu huruf-huruf ini digabungkan bagi membentuk suku kata
dan seterusnya perkataan.
Contoh: Memperkenalkan huruf - a - z
Memperkenalkan huruf vokal a, e, i, o,
u
Menggabungkan huruf konsonan dan vokal
- ba, be, bi, bo, bu
Membentuk perkataan daripada suku kata
- ba + tu batu
Seterusnya membentuk rangkai kata dan
ayat mudah.
Kekuatan kaedah ini adalah kerana
sesuai dengan binaan perkataan bahasa Melayu yang terdiri daripada suku kata
yang tetap bunyinya. Kaedah ini juga membolehkan kanak-kanak mengeja
perkataan-perkataan baru yang belum dipelajarinya. Selain itu, kaedah ini
memberi asas yang kukuh dalam membaca.
Pendekatan Pandang dan
sebut/Kaedah Seluruh Perkataan
Kaedah ini sangat popular dalam
mengajar bacaan dalam bahasa Inggeris, namun guru boleh mencuba kaedah ini
untuk mengajar membaca dalam Bahasa Melayu. Melalui kaedah ini, pengajaran
membaca adalah berdasarkan perkataan-perkataan yang biasa (sight words) diguna
seharian yang membentuk kebanyakan pertuturan kita seperti saya, makan, lari,
main, emak, bapa dan sebagainya.
Guru akan memperkenalkan beberapa
perkataan dahulu dan diulang-ulang menyebutnya. Kebiasaannya perkataan tersebut
disertakan gambar dan adalah diandaikan yang murid belajar secara pandang
(visual). Kaedah ini tidak menggunakan aktiviti mengeja sama sekali.
Sekiranya murid tidak dapat menyebut
perkataan tertentu, guru digalak menggunakan fonik atau bunyi huruf, iaitu
menghubungkan satu huruf dengan satu bunyi untuk membantu pelajar menyebut
perkataan tersebut. Misalnya bagi perkataan ”rumah”, guru boleh membantu murid
dengan menyebut bunyi huruf ”r” iaitu [ r ] dan kalau perlu membunyikan suku
kata [ ru ]
Pendekatan holistik
Pendekatan ini baru sahaja
diperkenalkan di negara ini, terutama dalam pengajaran membaca dalam bahasa
Melayu (Mahzan Arshad 2003).
Prinsip asas pendekatan ini ialah
murid-murid bukan sahaja diajar untuk menguasai kemahiran membaca, tetapi juga
menikmati bahan bacaan.
Pendekatan ini diperkenalkan dalam
pengajaran bacaan kerana penulis mendapati masyarakat Malaysia mempunyai kadar
boleh membaca yang tinggi, tetapi tidak mempunyai minat membaca yang
menggalakkan.
Pengajaran membaca secara
tradisional
Hal yang demikian ini berlaku kerana
penekanan pengajaran membaca yang diajarkan di sekolah terlalu menegaskan aspek
mendekod dan mengenal pasti perkataan secara keseluruhan (pendekatan fonik dan
keseluruhan kata).
Seterusnya pengajaran membaca di
sekolah terlalu menegaskan aspek pemahaman bahan bacaan, iaitu pegajaran bacaan
kerap dimulakan dengan membaca bahan secara nyaring dan diikuti dengan soalan
perbendaharaan kata dan soalan kefahaman membaca
Aspek penghayatan
Pengajaran membaca menerusi
pendekatan holistik juga menegaskan aspek mendekod dan memahami.
Perbezaannya dengan kedua-dua
pedekatan di atas ialah pendekatan holistik menegaskan aspek penghayatan bahan
selain daripada proses mengenal pasti huruf dan bunyi huruf atau sebutan
sesuatu perkataan yang tepat.
Penggunaan bahan autentik
Bahan yang digunakan dalam
pendekatan holistik ialah bahan yang autentik, iaitu buku yang sebenar atau
buku yang dihasilkan oleh guru atau murid-murid sendiri.
Pendekatan ini mengelak daripada menggunakan carta huruf atau perkataan.
Guru membawa buku yang sebenar ke dalam kelas dan memberikan murid-murid
peluang mengalami bahan yang mempunyai struktur yang lengkap.
Pendekatan fonik
Pendekatan fonik pada awalnya
digunakan bagi mengajar membaca pada tahap mendekod perkataan.
Murid-murid diajar untuk mengenali huruf
dari A hinggalah ke Z.
Teknik yang digunakan ialah latih
tubi, iaitu murid-murid akan diajar mengenal setiap huruf dan bunyinya.
Membaca bagi memberi makna
Peringkat mendekod seperti yang kita
pelajari dahulu ialah satu peringkat awal dalam sistem komunikasi bertulis.
Namun demikian, walaupun seseorang
yang dapat melakukan proses mendekod ini dengan baik, tidak bermakna bahawa dia
telah menguasai kemahiran membaca.
Kemahiran membaca hanya diperolehi
sekiranya pembaca tersebut dapat membina makna daripada bahan yang bertulis.
Pendekatan keseluruhan kata
Pendekatan pengajaran membaca secara
keseluruhan kata ini banyak digunakan dalam pengajaran membaca pada masa ini.
Penekanan bukan kepada bunyi huruf
tetapi bunyi keseluruhan perkataan yang terdapat pada sesuatu bahan bacaan.
Penegasan membaca ialah pada setiap
perkataan yang penuh, bukan bunyi perkataan berlandaskan sistem ejaan dalam
sesuatu bahasa.
Membaca secara keseluruhan
Guru akan menyediakan carta atau kad
imbas yang mengandungi perkataan yang lengkap dan gambar yang disertakan
dijadikan sebagai kiu bagi membantu murid menyebut perkataan tersebut.
Pengulangan juga berlaku bagi
memastikan mereka dapat menguasai sebutan sesuatu perkataan berdasarkan huruf
yang tertera di bawah gambar tersebut.
Latihan mengulangi sebutan perkataan
dijalankan sehingga murid benar-benar mahir dalam menyebut perkatan atau ayat
yang mudah secara keseluruhan