Kelakuan,
kebolehan dan keupayaan membaca, dan minat golongan muda ini berbeza-beza
mengikut peringkat umur. Setiap peringkat mempunyai ciri-ciri psikologi yang
berbeza. Oleh itu, persembahan dan penyampaian yang sesuai amat
diperlukan dalam sesebuah bahan bacaan . Secara umumnya kanak-kanak dibahagikan
kepada kumpulan-kumpulan umur seperti yang berikut:
1. umur
0-6 tahun (peringkat prasekolah)
Kanak-kanak
pada peringkat umur ini belum lagi mempunyai fikiran yang kritis untuk memahami
sebab dan akibat atau cara dan tujuan. Pengetahuan mereka tentang kenyataan
adalah sangat sederhana.
Bbuku-buku
untuk peringkat umur ini harus mengandungi teks yang pendek, penuh dengan aksi
mudah yang menuju kepada kesimpulan yang memuaskan. Ia juga harus mempunyai
perkaitan dengan dunia sehariannya agar dapat membantu mereka memahami dan
menginterpretasikan dunia sekelilingnya.
2. umur
6-8 tahun
Kanak-kanak
yang berada pada peringkat umur ini mempunyai sifat ingin tahu dan mereka juga
sudah mula mengerti serba sedikit apa-apa yang dibicarakan oleh orang
dewasa. Kanak-kanak selalunya telah bersedia untuk membaca jika
tertanya-tanya
tentang huruf dan perkataan dalam buku, akhbar atau kertas;
meluangkan
masa “membaca” buku-buku bergambarnya;
suka
mendengar cerita;
berminat
dalam perkataan-perkataan dan leka untuk meningkatkan tatabahasanya; dan
berpura-pura
menulis dan membaca—cuba untuk menyalin huruf-huruf dan nombor.
Pada
peringkat ini, mereka mungkin sudah boleh membaca buku yang mengandungi teks
yang banyak. Buku-buku bergambar juga masih sesuai untuk mereka kerana
gambar-gambar yang terdapat dalam buku boleh memberi gambaran kepada teks.
Mereka juga berminat dalam hal-hal yang berkaitan dengan binatang dan alam
semula jadi.
3. umur
8-10 tahun
Pada
peringkat ini, kanak-kanak mempunyai daya imaginasi yang semakin berkembang dan
mereka seronok dengannya. Oleh itu, untuk membantu kanak-kanak memenuhi
keperluannya ketika berimaginasi, bahan bacaan yang mengandungi cerita dongeng
dan cerita rakyat amat sesuai digunakan untuk mereka.
4. umur
10-12 tahun
Pada
peringkat ini, mereka telah mempunyai sikap kritis terhadap unsur-unsur
kenyataan dan bersedia untuk menerima pengetahuan baharu. Perkembangan
tatabahasanya juga berkembang dengan cepat dan mempunyai kebolehan yang tinggi
dalam mengungkapkan idea-idea yang abstrak. Mereka juga berusaha belajar untuk
mendapatkan maklumat daripada buku. Mereka sudah mampu mengikuti arahan-arahan
yang terdapat dalam buku mereka. Oleh itu, pada peringkat ini, buku yang
berhubung dengan seni dan kerja tangan mampu menarik minat mereka.
Di
samping itu, kanak-kanak lelaki dan perempuan sudah mula menunjukkan minat yang
berbeza. Pada usia ini, kanak-kanak perempuan lebih berminat kepada alam
persekolahan, kisah binatang, fantasi, dan sejarah manakala kanak-kanak lelaki
pula lebih menggemari kisah pengembaraan, cerita lucu, dan buku yang berkaitan
dengan subjek hobi, saintifik dan teknikal.
Walaupun
pembahagian peringkat kanak-kanak mengikut umur tidak begitu jelas dan
menimbulkan perbezaan, orang-orang dewasa yang terlibat dengan kanak-kanak
perlu tahu serba sedikit tentangnya. Ini kerana setiap peringkat umur,
kanak-kanak memerlukan bahan penerbitan yang berbeza dari segi persembahan dan
bentuk bahannya.
No comments:
Post a Comment