entri kami pada kali ini akan menerangkan mengenai teori membaca.
Seperti yang kita maklum,teori membaca mempuyai 4, iaitu:
- Teori Bottom-Up
- Teori Top-Down
- Teori Interaktif
- Teori Transactional
- Model Bottom-up
Berdasarkan
dapatan pemerhatian, tumpuan mata pembaca ke atas teks menghala pada maklumat
secara relatif. Proses membaca bergerak secara linear, iaitu dimulai dengan
mengecam huruf, mengekodkan pada tahap fonem, mengecam perkataan-perkataan dan
akhirnya hubungan sintaksis dan semantik. Hal ini bermakna, maklumat yang baru
diterima sebelum itu ditransformasikan dan direkodkan.
Pengaplikasian
dalam proses pengajaran dan pembelajaran (p&p), pengajaran bermula dengan
guru membincangkan pengalaman murid tentang sesuatu isu. Pengalaman murid
dicungkil bagi menimbulkan minat mereka. Guru seterusnya membincangkan isu-isu
berkaitan dengan dengan topik perbincangan. Setelah perbincangan dilaksanakan,
barulah guru mengagihkan teks untuk dibaca. Murid membaca teks dan mengaitkan
isi teks dengan topik perbincangan yang telah dijalankan.
- Model Top-Down
• Memahami teks yang dibaca walaupun
tidak mengenal setiap perkataan yang dibaca. Menggunakan makna dan isyarat
tatabahasa mengenal pasti perkataan yang tidak dikenali
•
Fokus
utama dalam pengajaran adalah membaca ayat, paragraf dan keseluruhan bahan. Perkara
penting dalam bacaan adalah jumlah dan jenis maklumat yang diperoleh ketika
membaca
Pengaplikasian
dalam proses pengajaran dan pembelajaran (p&p), pengajaran bermula dengan
guru membahagiakan teks bacaan kepada murid. Murid membaca teks secara senyap
ataupun secara lantang. Guru meminta pelajar memberi perhatian terhadap
istilah-istilah penting dan istilah yang tidak difahami oleh murid. Guru
seterusnya meminta pelajar mencari isi-isi penting dalam petikan sebelum perbincangan
secara keseluruhan terhadap teks tersebut. Guru cuba mengaitkan petikan dengan
pengalaman latar murid tentang tema utama, kandungan dan isu yang dibincangkan
dalam petikan.
- Model Interaktif
•
Model
Interaktif mengandaikan membaca sebagai proses yang aktif bagi menterjemah
maksud ke atas teks yang dibaca. Model Interaktif melihat proses membaca
sebagai pola pusingan dengan maklumat tekstual dan aktiviti mental pembaca
wujud secara serentak.
• Tahap
pemahaman pembaca ke atas teks dipengaruhi oleh minat pembaca, tujuan pembacaan
dan pengetahuan pembaca terhadap teks berinteraksi dengan pemboleh ubah teks
(jenis teks, sintaksis dan sebagainya).
•
Menggunakan
cetakan sebagai input dan makna sebagai out put
•
Membaca
adalah proses membuat tanggapan dan proses kognitif
• Model
Atas ke Bawah dan Bawah ke Atas boleh timbul secara silih berganti atau
serentak bergantung kepada pemboleh ubah pembaca dan pemboleh ubah teks
·
- Model Transactional
•
Membaca ialah proses membina makna
daripada kombinasi pembaca tertentu,
pada masa / konteks tertentu, dengan teks tertentu. Ia adalah suatu transaksi
antara pengarang, pembaca, dan teks.
•
Membaca adalah
"aktiviti memilih." Pembaca membawa perasaan, sikap, jangkaan, dan
tujuan untuk setiap teks, dan ini membawa kepada makna, atau penimbulan.
•
Pendirian kita ke
arah membaca mungkin efferent (saintifik, membaca untuk info) atau estetik
(seni, perasaan). Namun demikian, pendirian pembaca yang menentukan pengalaman
yang mereka akan perolehi daripada teks itu.
•
Pengajaran bacaan
memerlukan seorang guru mengemukakan soalan yang berupaya mengalakkan transaksi
bacaan yang lebih kompleks, dan membina dan memudah cara aktiviti-aktiviti
dalam persekitaran yang menggalakkan pembaca untuk membuat makna mereka
sendiri.
assalam. footnote n endnote ngak ada sih. referensi pun ngak ada. kalo ada yg saya bilang tadi karya jadi lebih berbobot. tahniah..
ReplyDelete