#htmlcaption #htmlcaption #htmlcaption #htmlcaption #htmlcaption

Tuesday 14 May 2013

Teori Proses Membaca

Assalamualaikum dan selamat sejahtera..
entri kami pada kali ini akan menerangkan mengenai teori membaca.
Seperti yang kita maklum,teori membaca mempuyai 4, iaitu:

  1. Teori Bottom-Up
  2. Teori Top-Down
  3. Teori Interaktif
  4. Teori Transactional
Penerangan mengenai keempat-empat teori ini adalah seperti berikut:


  • Model Bottom-up
       Model Bawah ke Atas ada dibincangkan oleh Gough (1972, 1985) iaitu tokoh utama teori ini. Model ini menyatakan individu memulakan proses membaca apabila matanya mengenal pasti maklumat visual yang tertera dalam teks yang dibaca melalui satu siri perlakuan yang berturutan.
        Berdasarkan dapatan pemerhatian, tumpuan mata pembaca ke atas teks menghala pada maklumat secara relatif. Proses membaca bergerak secara linear, iaitu dimulai dengan mengecam huruf, mengekodkan pada tahap fonem, mengecam perkataan-perkataan dan akhirnya hubungan sintaksis dan semantik. Hal ini bermakna, maklumat yang baru diterima sebelum itu ditransformasikan dan direkodkan.
       Pengaplikasian dalam proses pengajaran dan pembelajaran (p&p), pengajaran bermula dengan guru membincangkan pengalaman murid tentang sesuatu isu. Pengalaman murid dicungkil bagi menimbulkan minat mereka. Guru seterusnya membincangkan isu-isu berkaitan dengan dengan topik perbincangan. Setelah perbincangan dilaksanakan, barulah guru mengagihkan teks untuk dibaca. Murid membaca teks dan mengaitkan isi teks dengan topik perbincangan yang telah dijalankan.

  • Model Top-Down
Model membaca ini berasaskan model psikolinguistik oleh Goodman  dan Smith. Model ini memfokuskan pembaca dan pergerakan bahan bacaannya masih lagi bersifat linear tetapi bergerak daripada atas ke bawah. Pembaca memainkan peranan utama semasa memahami teks yang dibaca. Pembaca menggunakan pengetahuan bahasa bagi meramalkan teks dan mengurangkan kebergantungannya pada cetakan teks dan bunyi bahasa.


    Memahami teks yang dibaca walaupun tidak mengenal setiap perkataan yang dibaca. Menggunakan makna dan isyarat tatabahasa mengenal pasti perkataan yang tidak dikenali
       Fokus utama dalam pengajaran adalah membaca ayat, paragraf dan keseluruhan bahan. Perkara penting dalam bacaan adalah jumlah dan jenis maklumat yang diperoleh ketika membaca

 Pengaplikasian dalam proses pengajaran dan pembelajaran (p&p), pengajaran bermula dengan guru membahagiakan teks bacaan kepada murid. Murid membaca teks secara senyap ataupun secara lantang. Guru meminta pelajar memberi perhatian terhadap istilah-istilah penting dan istilah yang tidak difahami oleh murid. Guru seterusnya meminta pelajar mencari isi-isi penting dalam petikan sebelum perbincangan secara keseluruhan terhadap teks tersebut. Guru cuba mengaitkan petikan dengan pengalaman latar murid tentang tema utama, kandungan dan isu yang dibincangkan dalam petikan.

  • Model Interaktif

       Model Interaktif mengandaikan membaca sebagai proses yang aktif bagi menterjemah maksud ke atas teks yang dibaca. Model Interaktif melihat proses membaca sebagai pola pusingan dengan maklumat tekstual dan aktiviti mental pembaca wujud secara serentak.
                  Tahap pemahaman pembaca ke atas teks dipengaruhi oleh minat pembaca, tujuan pembacaan dan pengetahuan pembaca terhadap teks berinteraksi dengan pemboleh ubah teks (jenis teks, sintaksis dan sebagainya).
       Menggunakan cetakan sebagai input dan makna sebagai out put
       Membaca adalah proses membuat tanggapan dan proses kognitif
     Model Atas ke Bawah dan Bawah ke Atas boleh timbul secara silih berganti atau serentak bergantung kepada pemboleh ubah pembaca dan pemboleh ubah teks
·          
  • Model Transactional
       Model Transactional merujuk kepada model interaksi dua hala antara seseorang individu dengan individu yang lain. Interaksi antara individu ini boleh melibatkan medium pengantaraan seperti nota, teks dan sebagainya.
        Membaca ialah proses membina makna daripada kombinasi pembaca tertentu, pada masa / konteks tertentu, dengan teks tertentu. Ia adalah suatu transaksi antara pengarang, pembaca, dan teks.
       Membaca adalah "aktiviti memilih." Pembaca membawa perasaan, sikap, jangkaan, dan tujuan untuk setiap teks, dan ini membawa kepada makna, atau penimbulan.
       Pendirian kita ke arah membaca mungkin efferent (saintifik, membaca untuk info) atau estetik (seni, perasaan). Namun demikian, pendirian pembaca yang menentukan pengalaman yang mereka akan perolehi daripada teks itu.
       Pengajaran bacaan memerlukan seorang guru mengemukakan soalan yang berupaya mengalakkan transaksi bacaan yang lebih kompleks, dan membina dan memudah cara aktiviti-aktiviti dalam persekitaran yang menggalakkan pembaca untuk membuat makna mereka sendiri.

1 comment:

  1. assalam. footnote n endnote ngak ada sih. referensi pun ngak ada. kalo ada yg saya bilang tadi karya jadi lebih berbobot. tahniah..

    ReplyDelete